H&Ms Q1-rapport som släpptes nyss lär inte tas emot speciellt positivt av marknaden pga bruttomarginalen, och vi får se hur aktien går idag.
Mina egna tankar: Visst är det trist när vinsten sjunker, men de ökade kostnaderna beror till 99% på omvärldsfaktorer som är totalt bortom H&Ms kontroll. Vad som är inom H&Ms kontroll är dock sina priser till kund, och man har valt att inte ta ut de ökade kostnaderna på kunderna. Jag tycker själv att denna strategi är helt rätt. H&M är finansiellt enormt starkt och tack vare att familjen Persson har majoriteten av rösterna i bolaget kan man ta dessa långsiktiga beslut och passa på att sno marknadsandelar genom att inte höja sina priser. Självklart vill ingen ha ett "priskrig" där alla klädbolag tar smällen av ökade inköpskostnader och ingen höjer sina priser. Jag tror dock att många bolag med mer kortsiktiga ägare och skulder på balansräkningen så småningom måste höja sina priser om inköpskostnaderna inte går ner snart.
Dessa negativa omvärldsfaktorer är dock cykliska och kapaciteten bland H&Ms leverantörer ökar när priserna går upp, vilket så småningom skapar ett tryck nedåt på H&Ms inköpspriser. Detsamma gäller bomullspriserna. Detta är inga komplexa verksamheter med stora "barriers to entry", utan de följer i stort sett skolboksexemplet i mikroekonomi med utbud med hög priselasticitet där utbudet ökar när priserna är högre för att möta efterfrågan, vilket i sin tur driver ner priserna eftersom det tenderar att bli ett överutbud, även om det är en viss tidsförskjutning eftersom det tar ett tag att smälla upp fabriker och odla bomull.
Så även om marginalerna förstås är enormt viktiga på lång sikt så finns det inget skäl till oro idag. Det viktiga i H&Ms fall är försäljningen, och den är det inget fel på. Även här ger kronförstärkningen en negativ effekt, men H&Ms försäljningsutveckling ser väldigt bra ut på de flesta marknader. I den största marknaden Tyskland ökade man försäljningen med 7% under första kvartalet, vilket tyder på att man tagit marknadsandelar. I USA ökar försäljningen 26%. Man har vissa surdegar i Norge, Schweiz och Japan med minskad försäljning, men på alla andra marknader ökar försäljningen. Intressantast är dock potentialen på H&Ms nya marknader. Under Q1 öppnade man endast 6 butiker netto, och H&M håller fast vid målet på 250 butiker i år, vilket innebär att det blir öppningar i en rasande takt de kommande kvartalen. I Kina ökade försäljningen 50% och redan nu är försäljningen Kina uppe i nästan 700mkr trots att man öpnade så sent som 2007. Frågan är hur länge det tar innan Kina går om Tyskland (försäljning på 6.7mdr) och blir H&Ms största marknad?
Min oro för ökade administrativa kostnader har lugnats en del. Visserligen var den procentuella ökningen av adminkostnader något högre än försäljningsökningen, men inte så pass mycket att det oroar.
Så summa summarum: H&M kommer förmodligen fortsätta visa ganska trista marginaler och vinstsiffror under de kommande kvartalen, men försäljningstillväxten kommer gå som planerat och på sikt kommer H&M fortsätta leverera fantastiska vinster och bättre marginaler än konkurrenterna. Jag tror dessutom att marginalerna kommer att gå upp från dagens nivåer så småningom i takt med att kapaciteten ökar hos leverantörer och utbudet av bomull ökar. Om inköpskostnaderna fortsätter vara höga under en längre tid och konkurrenterna ökar sina priser finns det även goda möjligheter för H&M att öka priserna och ändå kunna erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.
Enligt Placera.nu så kommer du få rätt (https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200369). Från och med nästa höst så kommer marginalerna bli bättre pga av lägre bomullspriser.
SvaraRaderaOm man är långsiktig så lär 2011 vara ett bra år att köpa HM-aktier även om det är svårt att veta när man ska hoppa på.
Tack för en bra blogg,
SvaraRaderaHåller på att kolla in AstraZeneca för ett eventuellt köp.
Om jag nämner Astra, vad säger du då? Du brukar ha vettiga och bra svar. Vore kul å höra, då jag vet vad du kan.
Är det bara en stabil och tråkig aktie? ;)
Smålänningen: Det är alltid omöjligt att försöka tima sina köp perfekt. Men ett bra system är att sprida ut sina köp över några månader för att slippa den psykologiska våndan över när man ska köpa.
SvaraRaderaAnonym: Har inte tittat på Astra på länge. Var sugen ett tag när värderingen var hyfsat låg med bra direktavkastning, men när jag tittade närmare var risken alldeles för hög med tanke på att lejonparten av vinsten kommer från patent som löper ut inom kort, och jag har alldeles för dålig koll på den branschen för att kunna bedöma sannolikheten att man lyckas få fram ny patent med liknande intjäningsförmåga. Tror 4020.se skrev ett längre inlägg om AZ för några månader sedan - kika där!