Jag följer Google så gott det går eftersom jag fascineras av företaget - dock går allting i sådan rasande takt att det vore ett heltidsjobb att hänga med i allt Google gör. Trogna läsare kanske minns att jag köpte Google med viss entusiasm tidigare i år, men sålde snart därefter då aktien rusat på kort tid till nivåer som jag inte kände mig superbekväm med. Bland annat var mitt största förbehåll mot att äga företag som Google att det fanns en risk att de sätter sprätt på kassan genom dyra förvärv för att hänga med i den blixtsnabba utvecklingen som är Internet.
Idag såg jag att Google ökat sitt bud på Groupon, en framgångssaga för lokal marknadsföring som spås bli nästa stora grej inom internetmarknadsföring. Groupons affärsidé går i korthet ut på att ett företag om dagen får ett chans att via Groupon ge en riktigt bra deal. Företaget får rejäl exponering och Groupons användare får som sagt en riktigt bra deal. En win-win situation och en väldigt enkel affärsidé, som dock blir lika genialisk som enkel när man nått en kritisk massa av användare. Groupon finns även i Sverige men har vad jag förstått inte nått denna kritiska massa än. I USA är man dock rejält stora med uppemot 20 miljoner användare och 35 000 företag som står på kö för att få annonsera, enligt Mikael Zackrisson.
Men nu ska detta inlägg inte handla om Groupon, utan om priset Google är redo att betala för Groupon. Smaka på detta: 6 miljarder USD. Dvs 40 miljarder kronor. För att få lite perspektiv: man köpte Youtube för 1.65mdr dollar, vilket då ansågs som sanslöst mycket pengar. Clas Ohlson värderas till 7mdr kr, NCC värderas till knappt 16mdr kr. Så 40mdr kr är alltså galet mycket pengar. Groupon verkar dock inte vara vilket företag som helst, utan har gått från ingenting till enormt på nolltid. Dock finns det frågetecken kring hur skalbart konceptet är samt om det finns en naturlig moat som i t.ex. eBay. Rent spontant känns det t.ex. som att Facebook skulle kunna starta något liknande redan imorgon, men med ännu större genomslagskraft med tanke på att var och varannan människa är medlem.
Det var just denna typ av förvärv jag hade i åtanke när jag skrev om faran med tech+cash. Google ser en kombination av ett potentiellt hot och en potentiell jättemarknad och är redo att betala en rejäl premie för att eliminera hotet och ta en del av marknaden. Även Yahoo har varit inne och bjudit på Groupon. Som användare älskar jag Google och tycker att deras tjänster är fantastiskt innovativa och användarvänliga. Jag ser lätt framför mig en värld där Google lyckas absorbera upp en allt större del av alla växande vinster som genereras på internet. I sådana fall kan förvärv som Groupon faktiskt i slutändan vara värda sina pris, men som aktieägare gäller det att ha ett enormt förtroende för Googles ledning och ett iskallt huvud för att inte rygga tillbaka när man hör om denna typ av förvärv. Och det känner jag att jag inte riktigt har.
Men för Google verkar väl 40mdr kr som en piss i mississippi. Man har ju trots allt en kassa på 33mdr USD, ca 225 miljarder kr. Hursomhelst verkar det som att Groupon tackat nej till pengarna, så vi får se hur detta utvecklas..
Å andra sidan sägs Groupon vara uppe i en takt om 2Mdr dollar per år i intäkter... och växer så det knakar.
SvaraRaderaMen den kanske viktigare frågan är vad som har störst inverkan på ett företags värdering: dess kassa eller dess intjäningsförmåga?
Ett tips: Google är nu favoritobjektet som nystartade bolag vill sälja till. Hur dessa resonerar kan studeras i t.ex. http://www.angelblog.net/Google_Wants_Even_Earlier_Exits_Than_in_Early_Exits.html
SvaraRaderaJa, Groupon verkar redan tjäna rejäla pengar, så det är ju inte fråga om att köpa ett förhoppningsbolag för 40mdr. Men det vore onekligen intressant att vara med när Google resonerar kring vad man är redo att betala för vissa förvärv. Vilka metoder använder man egentligen? Finns det ens några metoder, eller har man en vision och är sedan redo att betala så mycket som krävs för att få genom sin vilja?
SvaraRaderaAnonym 2: tack för tipset! Vad jag förstår har det även kommit en motvåg mot att sälja till Google efter att Jaiku (som var som twitter fast tidigare) köptes av Google och lades ner efter år av icke-utveckling. Grundaren gick ju ut och sa att det var ett misstag att sälja till Google. På så vis kan man förstå att Groupons ägare inte vill sälja. Å ena sidan: vem i sina sinnes fulla bruk tackar nej till 40mdr? Å andra sidan: om man redan tjänar en massa pengar och styr över världens snabbaste växande företag - varför sälja kontrollen till någon annan som potentiellt har helt andra planer för ens skapelse?